Profesorii de fizică și chimie din programul „Începe la școală” învață cum să le trezească elevilor lor curiozitatea față de fenomenele naturii și cum să îi ajute să își dezvolte gândirea critică. În aceste luni, ei iau parte la un curs care le arată cum să-i transforme pe copii din spectatori la orele de fizică și chimie în actorii principali ai propriului proces de învățare.
Foto: Colaj Pixabay
„La orele de chimie, mă simt ca un detectiv în căutarea misterului”, i-a spus un elev Rodicăi Răcășanu, profesoară la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Moreni.
De ani buni, Rodica Răcășanu predă această materie prin investigație și îi îndrumă pe copii să refacă traseul urmat de un cercetător către o descoperire științifică. La fel procedează, la fizică, și Mihai Fârtat, de la Școala Gimnazială numărul 4 din Râmnicu Vâlcea. Amândoi sunt formatori în cadrul programelor derulate de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE), organizație care a introdus învățarea prin investigație în sistemul public de educație din România.
În mintea copiilor, formulele de fizică și chimie sunt acoperite repede de uitare, dacă drumul până la descoperirea lor nu este parcurs și înțeles de ei înșiși. Motorul este întotdeauna curiozitatea, stârnită de profesor printr-o întrebare provocatoare, capabilă să genereze ceea ce se numește conflict cognitiv. Asta îi incită pe elevi să caute, în echipă, răspunsuri și să lanseze ipoteze explicative, bazându-se pe ceea ce cunosc deja din proprie experiență. Pe măsură ce ipotezele sunt testate, iar unele dintre ele se dovedesc eronate, elevii încep să se apropie, îndrumați de profesori, de răspunsul corect. Obținerea lui devine astfel o victorie personală, iar formula de pe tablă capătă logică și nu mai e doar o înșiruire de simboluri și cifre. Profesorii de fizică și chimie care iau parte la cursurile de formare organizate de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale învață cum să devină ghizii unui astfel de demers didactic, care contribuie la dezvoltarea unor competențe reale.
„Cursul nostru îi ajută pe profesori să-și crească atât încrederea în forțele proprii, cât și încrederea în colegii lor”
În această perioadă este în plină desfășurare cursul „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare”, organizat de CEAE. Printre beneficiari se numără profesorii de fizică și chimie din cele zece școli din județele Timiș, Cluj, Sibiu, Dolj și Vâlcea incluse în programul „Începe la școală”, la care se adaugă cadre didactice din județele Constanța și Arad.
Derulat online, cursul susținut de Rodica Răcășanu și Mihai Fârtat a stârnit chiar de la început interesul participanților.
„Îi învățăm pe profesori să valorizeze curiozitatea naturală a copiilor, fie prin formularea unor întrebări, fie prin prezentarea unor fapte din lumea reală, apropiată și cunoscută copilului, astfel încât acesta să fie motivat intrinsec să învețe, să vrea să cerceteze chiar el fenomenul respectiv. Apoi profesorul îl îndrumă să găsească răspunsurile la întrebări. M-am bucurat că profesorii înșiși au privit cursul cu curiozitate”, spune profesorul Fârtat.
Pentru că orice schimbare în maniera de predare este dificilă, cursul este structurat astfel încât să le ofere profesorilor cât mai multe resurse și cât mai multe răspunsuri la întrebări.
Perioada de pregătire este urmată apoi de includerea într-o comunitate de practică, denumită mecanism de sprijin, pentru ca profesorii să facă schimb de experiență cu colegii lor din alte școli și să se consulte cu aceștia cu privire la problemele pe care le au la clasă. „Un alt cuvânt de bază este încredere. Punem în valoare dorința și capacitatea profesorilor de a învăța unii de la alții. Cursul nostru îi ajută să își crească atât încrederea în forțele proprii, cât și încrederea în colegii lor, ceea ce este foarte important și pentru următoarea etapă, cea a mecanismului de sprijin. Pe baza încrederii reciproce și a încrederii în forțele proprii putem construi”, explică Mihai Fârtat.
La cursul organizat de CEAE participă profesori aflați în diferite stadii ale carierei, de la oameni care predau de 30 de ani până la debutanți. „Au pornit cursul încrezători și lucrează foarte bine împreună”, a observat Rodica Răcășanu.
Cât de importantă este cultura organizațională a unei școli
Cu o lungă experiență pedagogică, formatoarea a explicat cât de importantă este cultura organizațională a unei școli pentru a-i susține pe profesori să-și îmbunătățească metodele de predare-învățare.
Pentru că adevărata transformare durabilă a școlilor nu poate fi realizată de un singur actor, ci mai degrabă de mai mulți, care înțeleg cu adevărat punctele nevralgice și complexe ale sistemului de educație, programul „Începe la școală” acționează într-un consorțiu. Acesta implementează în cele 10 școli un proces care le îmbunătățește infrastructura și eficiența energetică, integrează noi metode de predare a științelor, care contribuie la calitatea educației, implică elevii în decizii care au legătură cu mediul construit al școlii lor și stabilește un dialog deschis între adulți pentru bunăstarea elevilor. „Când își schimbă metoda de predare, un profesor are nevoie de mai mult timp să-și pregătească demersul didactic, trebuie să stăpânească foarte bine nu numai noțiunile teoretice științifice, dar și metoda. Și atunci contează foarte mult să lucreze într-o școală în care este susținut, în care există o cultură a sprijinului reciproc și în care copiii sunt învățați să lucreze în echipă. Eu am observat că, dacă copiii lucrează în echipă și la alte materii, își formează anumite abilități care fac ca lucrurile să se desfășoare mai ușor și la fizică și chimie. Așadar, colaborarea cu ceilalți colegi din școală este foarte, foarte importantă”, subliniază Rodica Răcășanu.
Cursul „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare”, organizat de CEAE, se desfășoară online, între 06.11.2024 și 14.02.2025, cu data evaluării finale programată pe 07.03.2025. Cursul oferă 25 de credite profesionale transferabile.
***
O comunitate sănătoasă începe la școală, într-un spațiu modern și adecvat, cu învățământ atractiv, profesori implicați și elevi curioși, care comunică deschis.
Programul „Începe la școală” este un demers comun de îmbunătățire a experienței școlare, dezvoltat pentru o perioadă de 2 ani și derulat de Școala Încrederii, CSR Nest, Asociația De-a Arhitectura și Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Creat împreună cu ING Bank România.